Què és la imatge personal?
Segur que heu sentit frases com «la imatge personal és la teva carta de presentació» o «la imatge personal és una radiografia de com ets». Donaré diferents punts de vista per, finalment, poder adonar-nos de la importància que tenen aquestes dues frases.
La imatge personal és una eina que, si sabem utilitzar correctament, pot ajudar-nos molt tant en l’àmbit personal, social i professional. Els psicòlegs socials diuen que una persona que et coneix forma una opinió de tu durant els 7-20 primers segons. Aquest concepte és conegut com «la primera impressió», i aquesta va acompanyada d’altres frases tòpiques com «no tindràs una segona oportunitat per crear una primera impressió».
La imatge personal comunica però…
És comunicació verbal o no verbal?
Des del meu punt de vista, la imatge personal conté una part de cada. La part de comunicació no verbal és: la indumentaria, el físic, la nostra expressió, gestos, etc. i… El nostre to de veu comunica? Forma part de la nostra imatge? Sí, també podem utilitzar la veu per transformar la nostra imatge personal. El to de veu, per exemple, és comunicació verbal i per tant, és imatge personal. Les persones que tenen un to de veu molt agut i es dediquen a la vida pública, sovint acudeixen als experts per agreujar-lo, ja que un to greu transmet serietat, firmesa i seguretat.
Més d’una vegada ens hem de plantejar…
Com em veig? Com em veuen? i… Com m’agradaria que em veiéssin?
Aquestes tres preguntes no són a l’atzar, són indispensables per poder començar a treballar amb la nostra imatge.
És molt interessant fer un exercici amb un grup d’amistats i el mateix amb un grup de persones que ens coneguin molt poc: agafeu un full. Per un costat poseu 5 adjectius amb els que us sentiu identificats. Per l’altra cara del full poseu 5 adjectius que creieu que els altres dirien de vosaltres. Per últim, passeu un full i que totes les persones presents posin un adjectiu de com us veuen. Quan tingueu les tres versions, heu de comparar si realment el «com em veig», «com crec que em veuen» i «com em veuen» es corresponen. Si són molt diferents, tenim un problema d’autoconsciència d’imatge personal, si correspon us haureu de fer la següent pregunta… I realment m’agrada/vull que em vegin així? Aquí comencem a treballar amb la nostra imatge personal.
Segueix llegint el segon post d’imatge personal.